fredag 22 mars 2013

Världens bästa lilla storebror!



Jag måste bara berätta om världens bästa lilla storebror. Arvid - aka mellanbror, som fyller 4 år nu i maj. Han är alltså fortfarande liten fast ändå så stor.

"De här glasögonen är lite för större för mig" säger Arvid

Han är väldigt mån om sin lillebror Victor. Klappar och kramar. Säger till mamma (dvs mig) att hämta Victor för att han gråter och är "lössönn" (detta är "ledsen" på ren Göteborgska).

Imorse bad Arvid mig att hämta Victor, som grät, till honom så skulle han vara med Victor så Victor blev glad igen. Det värmer i mammahjärtat av att höra sådana saker.

Mysig storebror och lillebror-kram

 De leker bra ihop också. Liite frustration kan Arvid få när Victor kommer som en Godzilla och kastar iväg Arvids fint parkerade bilar. Då kan Arvid komma till mig och be mig plocka bort Victor för att han förstör. Men det går snabbt över och Arvid ger Victor sin traktor så att Victor leker med den istället för att förstöra parkeringen. En klok liten man är han, den där Arvid.

Arvid och Victor kör bil
Arvid blir glad när han ser Victor. Han tycker det är roligt (oftast) när Victor och han leker tillsammans i Arvids rum. Han säger till mig om något inte är som det ska - Victor stoppar in småsaker i munnen, Victor har snor i hela ansiktet, Victor rymmer in på toaletten för att suga på toaborsten, osv. Arvid ger Victor nappen och han hämtar leksaker i det oändliga när Victor sitter i matstolen och slänger iväg dem så fort han fått dem i handen.

Jag blir så stolt över min stora lilla pojk! Han är så förståndig och snäll! Inte jämt, men vem är det?

Jag minns när jag själv fick en lillebror. Jag var absolut ingen snäll storasyster. Jag bet min lillebror - hårt. Jag tyckte inte alls om att han kom och stal min mamma! Ibland försökte jag stilla mitt dåliga samvete genom att bjuda min lillebror på godis, något som vår mamma inte alls uppskattade. Det var först när han var 1.5-2 år som jag började gilla att ha honom i familjen.

Victor är snart 9 månader och redan nu vill Arvid leka med honom. Ända sedan Victor kom hem från BB har Arvid tyckt om honom och agerat stolt storebror. Han försöker alltid få Victor att skratta och bli glad genom att spela pajas eller busa med honom.

Det känns fascinerande och fantastiskt att få följa Arvids utveckling som storebror. Att få höra hans resonemang och tankebanor kring att vara med Victor. Hurra för världens bästa lilla storebror!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar