torsdag 7 mars 2013

Beslut om namngivning

Jag har länge funderat över mitt val att kalla barnen för store-, mellan-, respektive lillebror samt att jag hänvisar till alla andra än mig själv via släktrelation och liknande. Varför gör jag det egentligen? För att ingen ska få reda på vad de heter? För att upprätthålla en fasad av privatliv? För att stilla mitt dåliga samvete över att jag hänger ut dem i bloggen? Karin hade skrivit om nästan samma sak här. Det fick mig att fundera lite till. Lilla gumman belyser ämnet från ett annat håll här.

Om vi nu lär våra barn att aldrig lämna ut namn på familjemedlemmar och diverse annan privat information - varför ska jag ha rätt att lämna ut detta i bloggen? Varför ska jag över huvud taget ha rätt att skriva en blogg som är personlig? Det innebär ju per definition att jag lämnar ut privat information. Blir det inte lite dubbelmoral? Hur kan jag sedan predika om hur man bäst skyddar sig på nätet när jag väller ur mig allsköns privata detaljer i bloggen?

Nu kommer nästa fråga. Blir det mindre privat om man utelämnar namnen? Det går ju ganska lätt att ta reda på vem jag är gift med, om jag har barn, syskon, varit gift tidigare, osv. Det är bara att ringa Skatteverket Folkbokföringen och fråga. Detta är fullt tillåtet enligt PUL så länge följande gäller:

Undantag för privat behandling av personuppgifter

6 § Denna lag gäller inte för sådan behandling av
personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en
verksamhet av rent privat natur.
Jag kan alltså ringa och kolla upp min granne exempelvis, så länge jag inte har för avsikt att offentliggöra informationen. Mer om PUL kan man hitta här.

Så hur ska man då göra med namn? Skriva eller inte skriva - det är frågan...

Jag har inget bra svar på det. Men jag vet att jag har börjat ifrågasätta mitt val av namn-anonymitet mer och mer. Jag är dessutom inte konsekvent utan på Facebook och Instagram skriver jag namnen. I och för sig har jag modifierat mina konton så att allt inte är publikt men ändå. Det går ju att se mina bilder om man är vän till mina vänner. Jag har därmed ingen koll på vilka det är som kollar på mina Facebookbilder. Personer som jag inte vill bli vän med kan ju vara vän med någon av mina vänner och på så sätt fortfarande få tillgång till mycket info om mig. Visserligen begränsat till bilderna men det kan ju räcka långt. På Instagram måste man ansöka om att följa mig, vilket eliminerar all "tjuvkollning" av mina bilder, vilket då blir mer privat än Facebook. Visst, det går att hacka folks konton osv. men är det verkligen någon som kommer hacka just MITT konto? Varför skulle jag vara så speciell? Nä, blir mitt konto hackat så är det för att det av en slump råkade komma med som en i jättemängden.

Jag har i alla fall bestämt mig för att börja skriva namn istället för att hänvisa till familjerelationsnamn. Beslutet grundar sig i att det blir jobbigt, förvirrande och onaturligt för mig att skriva mellanbror, maken, lillasyster, mormor osv. Jag KOMMER att skriva fel någon gång och då har hela ansträngningen att undanhålla namnen varit förgäves. Mitt antagande är att om någon nu verkligen VILL hitta mig och min familj så kommer det inte vara bloggens vara eller icke vara som gjorde det möjligt. Inte heller namn-anonymitet på bloggen kommer att hindra detta. Så varför låtsas att jag kan skydda min familj om jag inte nämner namn? Vill jag skydda dem så stänger jag av mitt Facebook-konto, slutar använda Instagram, twitter, slutar att blogga/läsa bloggar, slutar använda youtube, google - ja, allt som har med Internet att göra. Plus att jag bör sluta använda min mobil och diverse kreditkort. Och till och med då kan jag och familjen hittas via Skatteverket. Så jag skiter nog i det.

Hur man resonerar här är som sagt inte självklart (jag hade som ovan nämnt inget bra svar på hur man bör göra). Nämna namn, inte nämna namn - allt funkar. Det jag ville belysa var mest att man kanske bör tänka igenom sin anledning till att nämna respektive inte nämna namn i bloggen och andra publika material (Facebook, twitter, Instagram, mfl.).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar