fredag 8 mars 2013

Barnfritt eller inte?

Lady Dahmer skriver bra om detta här. Jag håller helt med. Spelar ju ingen roll att ETT enstaka café/restaurang etc. har barnförbud. Det är den där tråkmentaliteten att: "Oj, nu kommer en sån där jobbig barnfamilj igen! Kan de bara inte stanna hemma tills barnen kan uppföra sig?!"

Jag hade faktiskt en lång diskussion med Calippo (=maken) om detta. Han tyckte att de skulle få göra som de ville och att efterfrågan skulle "lösa" det hela, dvs att caféet skulle få stänga eller ändra sin policy om det inte fick tillräckligt med kunder efter sitt barnförbud. Jag tyckte istället att det inte var okej att släppa sådana beslut till caféägare/restaurangägare mfl. för att jag inte tror på att efterfrågan skulle "lösa" det av sig självt utan att det skulle börja "skeva" på grund av samhällets uppbyggnad.

Jag tycker att det är BRA att det finns en nämnd att klaga hos om man känner sig diskriminerad medan Calippo tycker att den hindrar marknaden från att utvecklas. Han tycker att det är fel att man inte kan öppna ett gym för bara tjejer  och ett för bara killar exempelvis. Jag å min sida tycker att det är helt riktigt - det finns ingen anledning att separera begreppet träning i män och kvinnor, så därmed behövs inga kvinnogym respektive mansgym. I och för sig är jag lite "hippie" som maken brukar säga och tycker att det är onödigt med separata omklädningsrum och duschar också. Jag har respekt för att andra inte delar min åsikt och kanske inte vill dela omklädningsrum med det andra könet så jag har inga problem med att det oftast ÄR separata omkädningsrum.

För att återgå till ursprungsfrågan: jag tycker att det är viktigt att alla som tillhör samhället får utrymme i det offentliga rummet. ALLA! Det innebär att den senildementa mormorn som kanske blir otrevlig mot servitrisen SKA få följa med sin dotter till caféet. Det betyder att de skrikande småbarnen SKA få fika med sin mamma eller pappa. Det betyder att den utvecklingsstörda kvinnan eller mannen som sitter och skriker könsord SKA få äta muffins på caféet. Det betyder att de stökiga tonåringarna SKA få äta chokladbollar och dricka läsk. Inte bara de som sköter sitt och håller käft. Därför är det viktigt att caféägare/restaurangägare mfl. själva inte helt kan avgöra vem de vill servera. Det är nämligen (i princip) alltid lättare att servera de som sköter sitt och håller käft.

Sedan är det så klart viktigt att visa RESPEKT mot sina medmänniskor och försöka hålla sig inom en rimlig nivå. Men det är en annan historia.

2 kommentarer:

  1. Intressant om könsseparerande. Jag skulle inte vilja ha gemensamma duschar, men jag skulle ÖNSKA att jag ville det. Alltså, det vore fint om det funkade och vi inte brydde oss, visst skulle jag vilja att det var så. Men jag skulle inte vilja duscha där själv, som det är nu. De sätter sig i kroppen och själen, de där normerna...

    SvaraRadera
  2. Jo det är ett stort problem att man liksom har svårt att värja sig för alla normer man blir matad med. Jag klarar inte av det och jag känner nog ingen som klarar av det fullt ut.

    Men man får ju försöka så gott man kan och kanske, kanske kan mina barn slippa många av de normer jag blev tvångsmatad med...

    SvaraRadera