måndag 9 september 2013

Smurfarna 2

Jag har inte sett varken smurfarna 1 eller 2 utan jag uttalar mig bara utifrån vad som står om dem på imdb:s storyplot för Smurfs respektive Smurfs 2. Jag måste säga dock att jag blev väldigt besviken på uppföljarens story. Smurfarna 1 handlar om hur Gargamel jagar smurfarna så att de hamnar i den riktiga världen och hur smurfarna sedan försöker ta sig hem till sin värld igen. Rätt kul idé tycker jag. Smurfarna 2 handlar om hur Smurfette blir kidnappad av Gargamel och hur de andra smurfarna ska försöka rädda henne. Om det inte händer mer än detta blir jag så trött och besviken på uppföljaren. Suck! Ännu en damsel in distress!

Smurfarna i sig en vidrig uppfinning då det bara finns en endaste tjejsmurf, Smurfette. Varför kunde de inte vara könlösa???? Nu vet man direkt att alla smurfar, utom just Smurfette är killar!!!

Nu har filmskaparna gått på ett säkert kort, där Smurfette blir kidnappad! Jag har som sagt inte sett filmen men bara att se på trailern gör mig trött. Jag hoppas verkligen att filmen är mer än bara att Smurfette sitter och väntar på att bli räddad medan de andra smurfarna (killar) står för allt agerande. Det är alltför många barnfilmer redan som bara har manliga aktörer och kvinnliga side kicks - ett exempel på detta är Epic. Filmen i sig är rätt bra men antalet manliga karaktärer är i stoooooor majoritet plus att det endast finns en tydlig PoC karaktär i hela filmen. Det förtär lite av nöjet tycker jag.

Jag förstår att filmskaparna i första hand vill tjäna pengar och att de dessutom inte kan bestämma helt själva vad de får producera och inte. Det är marknaden som styr - folket får det de vill ha. Så då kan vi (folket) visa för filmskaparna att det vi vill ha är:

  • mer jämlik fördelning av manliga och kvinnliga karaktärer 
  • låt de kvinnliga agera och inte bara utgöra side kicks
  • slopa damsel in distress-temat helt eller skapa mer variation på temat (ibland räddas kvinnlig karaktär, ibland manlig, ibland någon annan, ibland något annat)
  • utveckla de kvinnliga karaktärerna mer (dvs anspela inte på den/de kvinnliga karaktärens/karaktärernas sexualitet utan presentera dem som individer, precis som de manliga)
  • ta bort alla kärleksdraman i filmer för småbarn (varför i helskotta ska karaktärerna alltid bli kära) alternativt låt fler kärlekspar än bara de  hetronormativa synas
Jag hoppas att filmskaparna inom en snar framtid ska våga göra lite andra slags filmer än bara "säkra kort". När de vågar röra vid det som idag klassas som kontroversiella ämnen (par som består av olika etnicitet, homosexualitet, WoC som huvudkaraktär i actionfilm, film med bara kvinnor som inte är snygga eller pratar sex hela tiden, osv) utan att det blir ramaskri bland folk, då kommer jag sova bättre om nätterna för att då vet jag att vi kommit närmre ett samhälle byggt på förståelse och acceptans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar