måndag 23 september 2013

Klass-skillnader

Jag satt med under en konversation med två andra föräldrar i söndags. Den konversationen har jag tänkt ganska mycket på efteråt.
Konversationen handlade om en kille på runt 10 år, som tränade något - låt oss säga fotboll - och ingen av hans föräldrar skjutsade honom någonsin till eller hem från träningen utan han fick ta buss eller spårvagn hem. Detta hade han gjort ända sedan han var 6 år cirka. Föräldern som berättade om denna kille hade själv barn på samma träning och kom naturligtvis och hämtade dem efter varje träning. Hen tyckte så synd om denna kille som var tvungen att stå ute och frysa och vänta på bussen och aldrig fick skjuts. Det var underförstått att hen menade på att föräldrarna till denna stackars pojke var elaka och tanklösa som lät honom åka buss jämt.

Jag valde att inte kommentera på vad som sades, eftersom vi var på ett barnkalas och jag var fullt upptagen med att hålla reda på att mina barn inte hade sönder något, inte slog något annat barn, att de inte hoppade i sängar mm mm. Dessutom tror jag inte att mina kommentarer hade fallit i god jord.

Mina två tankar är dock:
  1. Varför är det så synd om någon som får åka kommunalt? Vad är det som gör det till ett så negativt alternativ?
  2. Varför skjutsade inte föräldern som nu tyckte så synd om denna pojke hem honom då och då? Bodde han åt helt fel håll? Var det för långt? Eller var det bara inte hens ansvar?
Jag vet inte om föräldern själv insåg det eller om hen var alldeles för instängd i sin egen lilla världsbubbla men det hen pratade om var ett uttryck för klass-skillnader. Att hens barn utan problem kunde skjutsas och hämtas överallt medan någon annans barn inte kunde det. Har denna förälder någonsin tänkt på att det kanske handlar om ekonomisk och tidsmässig brist? Att det inte alls handlar om att de struntar i sitt barn? För övrigt ser jag det inte som något dåligt att lära sig att åka själv med buss och spårvagn tidigt. Enligt mig blir du som person mer självständig om du vet hur du tar dig runt med buss och spårvagn och det i sin tur, ger dig mer självförtroende och ökar självkänslan. Dessutom är det bättre för miljön att inte alla åker egen bil hela tiden.

Jag förstår inte riktigt vad tanken var här. Varför ta upp det ämnet över huvud taget?
Var det så att föräldern skulle visa hur bra hen är för att hen alltid hämtar sina barn? Kanske.
Ville hen påverka situationen för den stackars killen? Nej, DET är jag säker på att hen inte var ute efter. Hade hen velat det så hade hen tagit upp detta med den stackars killens föräldrar och inte med helt andra föräldrar, som inte har med saken att göra.
Ville hen få medhåll i att hen gjort rätt trots att hen aldrig skjutsat den stackars pojken? Ja, det är mycket möjligt. Det kan helt enkelt ha rört sig om ett slags hobby-bikt. Med det menar jag att en berättar om ett händelseförlopp och ens egna handlingar i förloppet, enbart för att få medhåll om att en har agerat rätt och att det inte fanns andra sätt att lösa förloppet på. En är alltså inte det minsta intresserad av kritik eller alternativa åsikter.

Bara för att vissa föräldrar kan skjutsa sina barn överallt och låta dem gå på en massa olika aktiviteter betyder inte det att alla kan, orkar eller har tid till det. Det är inte detsamma som att inte bry sig om sina barn utan det handlar bara om att en som familj inte har samma förutsättningar att göra saker som vissa andra familjer. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar