fredag 20 september 2013

Besviken

Reklamen för senaste Disneyfilmen, Planes, visade en rejäl korvfest. Är det ens någon kvinnlig karaktär med, förutom ett eventuellt romantiskt intresse? Om jag hade haft döttrar, hade jag inte blivit förvånad om de varit totalt ointresserade av filmen. Det finns ju ingen att personifiera sig med! Visst, en kan personifiera sig med en manlig karaktär också, tycka om den, heja på den, vilja vara den. Men en manlig karaktär kan aldrig någonsin vara en stark, kvinnlig förebild. Vad är det för syn på kvinnor mina småpojkar kommer få om de aldrig kan säga: "Jag vill vara precis som hon!"????? Jag har nog aldrig hört en liten kille beundra en kvinna men jag har hört massa småtjejer se upp till män. Inte så konstigt! Det är en bristvara med kvinnliga, intressanta karaktärer på film. Kvinnor i majoritet i en film blir direkt klassat som en tjejfilm, dvs liiiite sämre än vanliga filmer. Något man inte behöver bry sig om egentligen. När det kommer till barnprogram och barnfilm tycker jag att det rent av är katastrof! Så oerhört många barnfilmer med en man i huvudrollen, en kvinna med så ingen tjatar och resten män. Ja, ibland är det till och med med två (!) kvinnor och då måste ju barnprogrammet klassas som jämlikt? Inte? Jooooo, lite jämlikt ändå...

För att återgå till Disneyfilmen Planes, så gick jag in och tittade på casting listan för filmen. Totalt finns det 19 röstskådespelare som har karaktärer med namn. Av dessa 19 är 3 stycken kvinnor och resten är män. Av de 17 röstskådespelare som är "additional voices" är 6 stycken kvinnor, vilket är bättre men fortfarande katastrof. Dock räknar jag "additional voices" som statister i filmen, så de faller faktiskt bort helt. Så, 3 kvinnor av nästan 20 röstskådespelare. Det är inte ens i närheten av jämlikt! Jag blir bara så trött! När kommer filmbolagen samt övrig media och underhållning fatta att folk inte vill se en korvfest varje gång de tittar på en film, tv-program, mm? Att åtminstone hälften av folket saknar i princip helt förebilder i filmer och kanske därför slutar titta på det? Varför ska jag titta på något jag känner mig exkluderad från?

Det jag vill ta upp som en fördel för filmen Planes är dels att de behandlar hur en kan lära sig att hantera rädslor och övervinna dem. Det är ett viktigt ämne.

Den andra fördelen är att Gabriel Iglesias är röst till en av karaktärerna. Han är helt bäst!

Det är dock ganska lite fördel med tanke på nackdelen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar