torsdag 31 januari 2013

Tankar krinng spårvagnsåkande

Jag och mellanbror har nu åkt kommunalt i snart en vecka. Jag sammanfattar mina uppmärksammanden här nedan.

Det tar mycket längre tid att ta sig till förskolan och jobbet. För att komma till jobbet samma tid som innan måste vi gå upp en TIMME tidigare! Nu går vi alltså upp 5 på morgonen istället för 6. Å andra sidan känner jag mig piggare av att gå upp klockan 5!? Troligtvis passar den tiden bättre med min sömncykel. Nu har jag orkat gå upp samma tid varje morgon, vilket var MYCKET svårare när vi gick upp klockan 6.

Mellanbror ÄLSKAR att åka buss och spårvagn. Det visste jag i och för sig sedan innan, så det är jättemysigt att få den tiden tillsammans på morgonen och sedan igen på kvällen. Mellanbror sitter och tittar på allt utanför och redogör för mig allt han ser.

Det blir väldigt långa dagar för mellanbror, eftersom det är jag som hämtar på förskolan också. Det är en nackdel. Vi kommer i princip hem lagom till läggdags. Lite trist att ha det så för man hinner inte umgås så mycket under vardagarna. Vi hinner heller inte "handla snabbt" på vägen hem eftersom det blir allt annat än snabbt. Det krävs alltså en annan typ av planering, där alla inköp sköts på helger istället.

Det är i princip bara jag och mellanbror som åker så tidigt till förskolan med buss och spårvagn. Inte en enda jämnårig unge har jag sett på väg till förskolan och en, max två såg har jag sett på vägen hem. Är det så få som har långt till förskolan eller är det så få som väljer kommunalt när man har barn? Är det för jobbigt? Kanske är det så att bilen blir "oumbärlig" när man ska skjutsa till förskola? Jag misstänker att bekvämliget är en stor bov i det hela. Det GÅR att åka kommunalt men det är inte lika smidigt som med bil, kanske många resonerar. Undrar hur många som verkligen har provat och hur många som bara har antagit det?

Jag tycker att det är rätt skönt att slipppa tänka på trafik och att slippa köra på tider då jag är trött. Det är bekvämt att bara åka med och kanske kunna läsa lite eller lyssna på musik på väg till jobbet och att kunna prata med mellanbror och HÖRA vad han säger för att han sitter precis bredvid mig.

Jag kommer dock troligtvis återgå till bilen igen för att kunna komma hem tidigare och kunna handla efter jobbet så att helgen kan ägnas åt myspys istället. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar