måndag 28 januari 2013

Bilhelvete!

Jag är så irriterad på vår bil (ja, ett typiskt I-landsproblem). Vi köpte den begagnad av en bilhandlare i augusti förra året och sedan dess har bilen krånglat. Motorlampan lyser hela tiden för att katalysatorn inte renar som den ska. Nu har även varningslampan för airbag-systemet börjat lysa också. Jag har fått veta att så länge lampan lyser så är airbag-systemet ur funktion. Skitkul med tanke på att den lampan lyser i princip hela tiden numera.

Jag ska lämna in bilen under dagen idag och hoppas att detta blir sista vändan. Jag har redan lämnat in den ett flertal gånger tidigare utan att problemet lösts. Det som stör mig mest är nonchalansen från bilhandlaren. När jag hade bilen på reparation hos hen så var det ändå JAG som fick ringa och kolla när bilen var klar! Det ska bilhandlaren som VET exakt när det sker informera mig om!!! Om jag skickar in en tv på lagning ska ju inte JAG behöva ringa och kolla när den är klar. Detsamma med allt annat. Första gången detta hände fick jag ursäkten att hen saknade mitt nummer. Märkligt tyckte jag, det fick du när jag skrev på kontraktet. Men men, ibland blir det fel trots goda avsikter. Den gången hade jag väntat i över en vecka på att bilhandlaren skulle höra av sig innan jag till slut ringde för att se hur lång tid det skulle ta för bilen att bli klar. Det kändes ju måttligt kul att få höra att den varit klar i en vecka då... Den andra gången lämnade jag för säkerhets skull mitt nummer igen MEN jag litade inte på att hen skulle ringa upp den här gången heller och mycket riktigt - när jag ringde en två dagar senare var bilen redan klar! Jag var redigt irriterad då. PLUS att problemet kvarstod - motorlampan började lysa igen!

Den här gången kommer jag lista samtliga saker jag vill ha åtgärdade och dyker problemen upp igen så vill jag ha en likvärdig produkt eller pengarna tillbaka! Fast det kan hända att jag blir så illa tvungen att svälja min irritation samt min påtrampade stolthet och finna mig i att vi kanske får ha den här bilen och se till så att den fungerar som den ska istället för att sätta igång med någon personlig mellanmjölksvendetta. Det är ju trots allt väldigt bökigt att byta bil också... Och det tar en massa tid...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar